Sekite mus socialiniuose tinkluose:
LIETUVOS ĮSISĄMONINIMU GRĮSTOS PSICHOLOGIJOS ASOCIACIJA
Dėmesingu įsisąmoninimu grįstos programos (toliau DĮ programos) (angl. Mindfulness-based Programs, MBPs) – tai moksliniais tyrimais grįstos standartizuotos programos, grindžiamos Dėmesingo įsisąmoninimo (angl. Mindfulness) (DĮ) samprata, nuostatomis ir metodais. Į šias programas įeina DĮ grįstas streso valdymas (angl. Mindfulness Based Stress Reduction, MBSR), DĮ grįsta kognityvinė terapija (angl. Mindfulness Based Cognitive Therapy, MBCT), DĮ grįsta tėvystės programa (angl. Mindfulness Based Parenting Program, MBPP), DĮ grįsta valgymo programa (angl. Mindfulness based Eating Program, MB-EAT) ir kitos moksliniais tyrimais pagrįstos standartizuotos DĮ programos.
Sertifikuotas dėmesingo įsisąmoninimo (atidos) mokytojas (instruktorius), toliau DĮ mokytojas – asmuo, baigęs podiplomines Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ir/arba VšĮ “Neuromedicinos institutas” organizuojamas studijas ,,Įsisąmoninimu grįstos kognityvinės ir elgesio terapijos pagrindai“, kuriam, išpildžius keliamus reikalavimus, suteikta DĮ mokytojo kvalifikacija. Taip pat asmuo, kitame universitete baigęs Dėmesingu įsisąmoninimu grįstas studijas, kurios LĮGPA patvirtinimu prilyginamos anksčiau aprašytoms. Tekste naudojamas terminas DĮ mokytojas (ir atitikmuo jis/ji) lygiateisiškai nediskriminuoja visų lyčių DĮ mokytojų ir yra bendras terminas visų lyčių specialistams nusakyti.
Dalyvis/klientas – tai asmuo, kuris užmezga profesinį bendradarbiavimą su DĮ mokytoju. Tekste naudojamas terminas dalyvis/klientas (ir atitikmuo jis/ji) lygiateisiškai nediskriminuoja visų lyčių asmenų ir yra bendras terminas visų lyčių asmenims nusakyti.
Profesinė veikla – veikla, kurios metu DĮ mokytojas teikia klientui/dalyviui susijusias paslaugas (pvz. veda dėmesingu įsisąmoninimu grįstas programas, taiko pavienius dėmesingo įsisąmoninimu metodus), palaiko ir tobulina savo kaip DĮ mokytojo profesines kompetencijas ir/ar vykdo susijusius mokslinius tyrimus.
Lietuvos įsisąmoninimu grįstos psichologijos asociacija (toliau LĮGPA) – tai visuomeninė organizacija, vienijanti specialistus (gydytojus, psichologus, kitus sveikatos priežiūros specialistus) bei kitus asmenis, besidominčius dėmesingu įsisąmoninimu, vykdančius sveikatos priežiūros, stiprinimo ir žmonių ugdymo veiklą, tikslu padėti jų profesiniam ar asmeniniam augimui įsisąmoninimu grįstos psichologijos srityje.
ETIKOS gairių tikslai – apibrėžti veiklos ir elgesio principus, kurių rekomenduojama laikytis LĮGPA sertifikuotiems mokytojams, vykdant profesinę veiklą; įtvirtinti sąžiningumo, pagarbos, atsakomybės, atjautos, nešališkumo, profesionalumo ir kitų bendrai priimtinų žmogiškųjų vertybių prioritetą veikloje; didinti visuomenės pasitikėjimą įsisąmoninimu grįstų intervencijų mokytojais. Etikos gairės skirtos LĮGPA sertifikuotiems mokytojams. Etikos gairių nesuvokimas ar supratimo trūkumas nepateisina neetiško elgesio. Skundai dėl neetiško elgesio pateikiami kreipiantis į etikos komitetą.
KOMPETENCIJA
· Turėti ne trumpesnį kaip vienerių metų trukmės formalų universitetinį/profesinį podiplominių įsisąmoninimu grįstų intervencijų studijų pasirengimą (žr. sąvoka DĮ mokytojas) ir LĮGPA sertifikavimą.
· Reguliariai tobulinti savo, kaip DĮ mokytojo kompetenciją ir palaikyti aukštą jos lygį LĮGPA rekomenduojamais būdais.
· Dirbti tik savo, kaip DĮ mokytojo, kompetencijos ribose suvokiant bei aiškiai komunikuojant dalyviui/klientui, jog DĮ programos nėra psichoterapijos ar reikalingo medicininio gydymo alternatyva.
· Susidūrus su sunkiomis ar įprastomis DĮ priemonėmis neįsprendžiamomis situacijomis, rekomenduojama kreiptis pagalbos į supervizorių su tikslu reflektuoti bei įsisąmoninti patirtį, mokytojo vaidmenį, kylančius sunkumus ir galimus jų sprendimo būdus.
· Reguliariai praktikuoti ir ugdyti asmeninius DĮ įgūdžius ir nuostatas.
· Nuolat rūpintis savo fizine ir emocine sveikata. Turėdami asmeninių, psichikos, fizinės sveikatos ar kitokių problemų̨, kurios gali trukdyti kokybiškai ir kompetentingai vykdyti profesinę veiklą, DĮ mokytojai imasi atitinkamų veiksmų (pvz., kreipiasi į specialistus), siekdami valdyti turimų problemų̨ neigiamą poveikį profesinei veiklai.
SKAIDRUMAS IR SĄŽININGUMAS
· Elgtis sąžiningai, būti atviru ir teisingu, atsisakyti šališkumo visuose savo profesinės veiklos aspektuose.
· Savo profesinėje veikloje besąlygiškai laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų.
· Laikytis tinkamų ribų bendraujant su dalyviais/klientais, vengti dvigubų santykių (asmeninių ir profesinių), siekiant išvengti interesų konfliktų.
· Užtikrinti ir apsaugoti asmens konfidencialumą.
· Dalyvius/klientus iš anksto informuoti apie mokymų turinį, formą, trukmę, kainą bei programos paskirtį.
PAGARBA TEISĖMS IR ORUMUI
· Jokiomis aplinkybėmis neperžengti pagarbaus elgesio ribų.
· Savo profesinėje veikloje laikytis esminių DĮ nuostatų ir vertybių; pavyzdžiui, atjautos, geranoriškumo, priėmimo, smalsumo ir kantrybės ir kt.
· Gerbti individualius skirtumus ir vertybių bei kultūrų įvairovę.
· Vedant DĮ programas neprimesti politinių, ideologinių ar religinių nuostatų.
· Gerbti kitus DĮ mokytojus ir LĮGPA bendruomenę.
ATSAKOMYBĖ VISUOMENEI IR PROFESIJAI
· Aiškiai ir skaidriai komunikuoti apie savo kaip DĮ mokytojo kompetencijas, siūlomas paslaugas, jų galimybes, tikslus ir kainą.
· Teikti tikslią, moksliniais tyrimais paremtą ir atnaujintą informaciją apie DĮ programas visuomenei.
· Atpažinus neetišką kitų DĮ mokytojų elgesį informuoti apie tai kreipiantis į LĮGPA Etikos komitetą.
· Gerbti DĮ programų struktūros integralumą bei naudojant jų pavadinimus laikytis numatytos programos struktūros, neįtraukiant svetimų elementų. Esant poreikiui integruoti kitų programų ar terapijų elementus greta DĮ metodų, remtis tik įrodymais grįsta praktika bei aiškiai šią integraciją komunikuoti dalyviui/klientui.