Sekite mus socialiniuose tinkluose:

Dėmesingas įsisąmoninimas komandoje

Per pastarąjį dešimtmetį organizacinės psichologijos srityje daug dėmesio sulaukė dėmesingo įsisąmoninimo praktikos ir jų svarba darbuotojų gerovei. Buvo atlikta daugybė tyrimų, kurie parodė, kad dėmesingas įsisąmoninimas yra teigiamai susijęs su darbuotojų pasitenkinimu darbu, įsitraukimu į darbą, darbo rezultatais ir su darbu susijusia gerove. Tyrimai parodė, kad atliekant dėmesingumo praktikas gerėja žmogaus gebėjimas susikaupti, suvaldyti stresines reakcijas, didėja vidinė ramybė ir psichologinis stabilumas, gerėja darbingumas, švelnėja emocinės reakcijos į sunkias situacijas. Bet ar pakanka kalbėti apie asmeninę darbuotojų gerovę? Tik sąlyginai neseniai pradėta tyrinėti, kaip dėmesingas įsisąmoninimas veikia tarpasmeninius santykius darbe ir apie galimybę taikyti dėmesingumo praktikas komandoje. Dažnai darbuotojams neužtenka sustiprinti savo emocijų reguliavimo įgūdžius, jeigu jie patiria patyčias arba dirba toksiškoje darbo aplinkoje, todėl kuriant ar keičiant organizacinę kultūrą būtina ugdyti dėmesingą įsisąmoninimą komandoje (angl. team mindfulness). Tyrimai rodo, kad komandos, kurios praktikuoja dėmesingą įsisąmoninimą, labiau rūpinasi savo narių gerove, jose yra mažiau vertinimo ir daugiau empatijos bei pagarbos bendraujant, tokios komandos patiria mažiau konfliktų ir yra psichologiškai saugesnės, labiau priimančios komandos narių skirtumus, todėl kartu ir produktyvesnės.

Šiuo metu nėra vieno recepto, kaip pasiekti komandos sąmoningumą, todėl kaip dėmesingo įsisąmoninimo praktikos yra pritaikomos organizacijoje gali skirtis priklausomai nuo organizacijos tipo. Vis daugiau didžiųjų korporacijų diegia individualias dėmesingo įsisąmoninimo programas, kas savo ruožtu paskatina didesnį komandos sąmoningumą; kai kurie žengia šį žingsnį toliau ir kviečia komandas į grupinius užsiėmimus, juose sutelkimas dėmesys į save, grupę ir užduotis, kurias reikia atlikti.

Svarbu paminėti, kad norint pasiekti aukštą komandinio sąmoningumo lygį, ne kiekvienas komandos narys turi mokytis dėmesingumo. Iš tikrųjų, net jei tik komandos vadovas ar keletas komandos narių yra dėmesingi, gali būti, kad visa komanda taip pat bus dėmesingesnė. Taip yra todėl, kad komandos procesai apima nuolatinę sąveiką, o darbuotojai, turintys didelį sąmoningumą, daro įtaką savo bendradarbių elgesiui. Kai lyderis modeliuoja dėmesingesnį požiūrį, darbuotojai taip pat dažniau seka pavyzdžiu.

Todėl nesvarbu, kurį būdą pasirinksime – asmeninį ar komandinį, jis vis tiek veiks!

Gintarė Dailydė
gintare.dailyde@gmail.com